Värikästä rytmiä ja barokkia

Sergey Malov soittaa ensimmäistä kertaa Tampere Filharmonian solistina maaliskuussa. Ohjelmassa on harvinaisempaa Stravinskya.

Venäläissyntyinen Sergey Malov on viulisti, jolle Suomi on tuttu ja läheinen. Vaikka hän on käynyt täällä usein, Tampereella hän on nyt ensimmäistä kertaa.

Suomeen hänet alkujaan sitoi hänen ensimmäinen opettajansa Tatjana Liberova, joka opettaa sekä Pietarissa että Lahdessa. Malov aloitti hänen oppilaanaan kymmenvuotiaana, ja hänellä on edelleen vahva Lahti-yhteys.

Soittamisen Malov aloitti kuusivuotiaana. Musiikki kuului luontevasti elämään: hänen molemmat vanhempansa ovat muusikoita.

Malov hakeutui pois Pietarista jo varhain. Hän halusi ”raffimmasta” kulttuurista Salzburgiin ja Berliiniin. Berliinissä hän asuu yhä ja kehuu sen olen olevan keskeisellä paikalla oleva kulttuurikaupunki, jossa on helppo asua.

Solistisen uran lisäksi Malov toimii opettajana Zűrichin musiikkiakatemiassa tämän vuoden.

Brutaalia toistoa viululla

Kapellimestari Klaus Mäkelään Sergey Malov tutustui pari vuotta sitten Kuhmossa.

”Emme olleet täysin tyytyväisiä siihen, miten kappale meni, mutta ymmärsimme toisiamme hyvin. Meillä on sama tyyli ja maku”, Malov kertoo.

”Harvoin on sellaista tilannetta, että kapellimestari on nuorempi kuin solisti. Tässä tapauksessa eri ikäpolvea”, hän lisää nauraen. Todellisuudessa ikäero ei ole niin suuri: Malov on 34-vuotias, Mäkelä 21. Molemmat ovat nuoria.

Tampere Filharmonia soittaa Igor Stravinskyn vähemmän kuullun Viulukonserton maaliskuun yhdeksäntenä.

Viulukonsertto sijoittuu ns. neoklassiselle kaudelle, sävelletty vuonna 1931. Kun musiikkia oli hallinnut tonaalisuus: duuri ja molli, siitä haluttiin seikkailla pois. Stravinskyn Viulukonsertto on sävelletty D:ssä. Se ei ole D-duuri eikä D-molli.

Malov käyttää mielenkiintoista vertausta.

”Siinä yhdistyy avoin ja leikillinen melankolisuuteen. Se on kuin Suomessa olevat unisex-vessat.”

Millainen vaikutus atonaalisuudella on musiikkiin?

”Musiikista tulee brutaalia ja selkeää. Siinä toistetaan suoraan jotain. Viulukonserton jokainen osa alkaa isosti passisoinnulla, jossa ikään kuin vain ollaan.”

Malliksi Malov soittaa jankkaavan, voimakkaan, jopa rääkäisevän aloituksen.

Vaikutteita barokista ja kansanmusiikista

Malov sanoo Stravinskylla olevan ihan oma tyylinsä ja musiikin olevan erityisen hienoa.

”Hän tuo menneestä ajasta aineksia moderniin kontekstiin. Hän käyttää sekä barokkia että kansanmusiikkia. Hän ei ota mitään suoraan, vaikka luulisi niin. Hän on vain inspiroitunut näistä kahdesta aihepiiristä ja ottanut vaikutteita.

Tässä on vähän sama kuin suomen ja unkarin kielen yhteydessä. Joku amerikkalainen voisi ajatella, että ne nyt ovat samaa, mutta eivät ole. Olen Unkarin kansalainen, mutta suomen kielen opetteleminen on kyllä vielä ihan vaiheessa.”

Malovin mielestä Stravinskyn barokkitaustassa on tärkeää se, että musiikki kuulostaa siltä kuin oltaisiin muinaisessa venäläisessä kirkossa.

Paikoitellen Viulukonsertosta tulee mieleen Stravinskyn Kevätuhri. Myös Viulukonsertossa on sellaista liikettä ja rytmiä, joka viittaa tanssillisuuteen. Eipä siis ihme, että siitäkin on tehty baletti muun muassa koreografi George Balanchinen toimesta.

Malov näkee liikkeen ihmiselle luonnollisena. Hän toteaa kansanmusiikissa rytmin olevan aina tärkeintä ja siinä olevan sellaista rytmiä, joka houkuttelee tanssimaan.

”Stravinskyn Viulukonsertto on värikästä musiikkia. Eikä se ole mikään erityisen pitkä, vain 20 minuuttia,” Malov tiivistää illan solistikappaleen.

Uusi viulu ja vanha sello

Malovin viulu on moderni viulu, vasta kaksi vuotta sitten teetetty. Malov kertoo ystävänsä rakentaneen sen. Hänen pääsoittimensa on kuitenkin Gagliano, jolla hän soitti Jean Sibeliuksen Viulukonserton Musiikkitalossa Helsingin kaupunginorkesterin solistina viime vuonna.

Ensi viikolla Sergey Malov suuntaa Kuhmoon ja Kuusamoon esiintymään Kuhmon Kamarimusiikin kahteen talvikonserttiin, joissa hän soittaa yhdessä Minna Pensolan ja Antti Tikkasen kanssa muun muassa Bachin Goldberg-variaatioita.

Malov soittaa konserteissa yllättäen violoncello da spallaa, joka on erityinen sello. Se on pieni ja sitä soitetaan olkapäätä vasten. Malov lupailee, että hän voisi soittaa sitä seuraavalla Tampereen vierailullaan.

Pia Hyttinen

Kuva: Julia Wesely

Tampere Filharmonian konsertti Tampere-talon Isossa salissa 9.3.2018 klo 19. Kapellimestarina on Klaus Mäkelä ja solistina viulisti Sergey Malov.

Ohjelmassa:

Sauli Zinovjev (s. 1988): Batteria

Igor Stravinsky (1882‒1971): Viulukonsertto

Dmitri Šostakovitš (1906‒1975): Sinfonia nro 5

www.tamperefilharmonia.fi

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s