Taikuutta ja taitoa

on

Martin Grubinger soitti John Coriglianon lyömäsoitinkonserton Conjurer Tampere Filharmonian solistina.

Amerikkalaisen elokuvan Punainen viulu (1998) musiikista Oscar-palkitun John Coriglianon Conjurer sai kantaesityksensä Pittsburghissa liki kymmenen vuotta sitten usean orkesterin yhteistilauksena.

Konsertossa on kolme osaa: Wood, Metal ja Skin. Nimet viittaavat siihen, mitä lyömäsoittimia soitetaan. Wood keskittyy puusoittimiin, kuten melodiasoittimiin marimba ja ksylofoni. Metal sisältää metallisoittimia: vibrafonin, tamtameja, putkikelloja ja pienet symbaalit, crotalesit. Skin, nahka, käsittää erilaisia kalvosoittimia, kuten isorumpu, patarummut, congarummut ja tom-tomit.

Konserton soitinvalikoima on runsas. Väliaikakin on poikkeuksellisesti puoli tuntia kaluston vaihdon vuoksi.

Elokuvasäveltäminen kuuluu

Martin Grubinger esittelee soittimiaan ja kertoo konserton olevan luonteeltaan keskusteleva.

”Wood on kiivasta vuoropuhelua soolosoitinten ja orkesterin kanssa. Toinen vastaa toiselle. Lopussa jopa riidellään. Metal on hillitympi, romanttinen osa. Siinä kuuluu Coglianon elokuvasäveltäjän tausta. Lyömäsoitin vuorottelee viulun ja huilun kanssa. Skin sisältää myös erikoisempia rumpuja, muun muassa puhuvan rummun, jota voin säädellä polvien avulla.”

”Corigliano sävelsi solistin keskiöön. Jokainen osa alkaa solistin soolokadenssilla, johon orkesteri sitten yhtyy. Yleensähän kadenssi soitetaan loppuun.”

Monipuolinen marimba

Maailmassa on olemassa noin 5000 erilaista lyömäsoitinta. Eri puolilla maailmaa, eri kulttuureissa on omat traditiosoittimensa. Kun Grubingerilta kysyy hänen lempisoitintaan, vastaus tulee empimättä.

”Marimba. Se on niin monipuolinen soitin, ja sille on sävelletty paljon. Kun opetan Zürichissä, soitamme 60-70 prosenttia ajasta marimballa.”

Marimballe on alettu säveltää 1900-luvun puolivälistä lähtien enemmän länsimaista taidemusiikkia muun muassa Paul Creston ja Alfred J. Fissingerin teosten myötä. Perinteisesti puukielisoittimia on käytetty paljon länsiafrikkalaisessa ja keskiamerikkalaisessa kansanmusiikissa.

Taikurinhattu

Grubingerilla on käytössään myös hauska jekku. Hän käyttää pedaalia, joka on yhdistetty johdolla toiseen soittimeen. Näin hän pystyy soittamaan etänä muutoin liian kaukana olevaa soitinta. Yleisö saattaa ihmetellä, mistä ääni tulee.

Konserton nimi Conjurer tarkoittaa taikuria. Taikurintaitoja Martin Grubinger osoittikin konsertissa. Tampere Filharmoniaa konserttia johtanut ylikapellimestari Santtu-Matias Rouvali pitää Grubingeria maailman parhaana lyömäsoittajana.

Ylimääräisenä kappaleena kuultiin svengaava ragtime, jonka soittivat Grubingerin lisäksi taustaltaan lyömäsoittaja Rouvali, basisti Petri Mäkiharju ja lyömäsoittaja Jyri Kurri.

Vapaa-ajalla urheillaan

Martin Grubinger (s. 1983) on kotoisin Salzburgista. Itävaltalainen ei voi välttyä urheilukysymykseltä. Hän nauraa.

”Kyllä. Meillä urheillaan paljon. Laskettelua ja pyöräilyä vuoristomaisemissa. Itsekin olen niitä harrastanut. Ja tietysti on mäkihyppyä, kuten teillä suomalaisillakin. Tosin viime aikoina me olemme olleet mäkihypyssä parempia.”

Pia Hyttinen

Kuva: Felix Broede

Tampere Filharmonian konsertti oli 13.10.2017 Tampere-talon Isossa salissa.

www.martingrubinger.com

www.tamperefilharmonia.fi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s