Barokin synty

Tanssiteatteri MD:n 20-vuotista taivalta juhlistaa muun muassa Secunda Prattica. Se on myös tanssija-koreografi Mari Rosendahlin 30-vuotisen taiteilijauran juhlateos.

Ihmisellä on tarve nähdä taiteellinen esitys tai tuote esittävänä ja todellisuuteen viittaavana. Tämä barokin perinteestä juontuva käsitys elää meillä edelleen vahvana. Se on nykyihmiselle niin ominainen mekanismi, että siitä on vaikea edes kriitikon luopua. Yhtymäkohtia todellisuuteen etsii, määrittelee ja pyrkii ymmärtämään: mitä jokin kuvastaa, tarkoittaa, mikä on teoksen sanoma?

Tanssiteatteri MD:n tanssiteoksessa Secunda Prattica näkee hyönteismaailman lisäksi uivan kalaparven, selvästi seeprakaloja. Ihminenkään ei pääse raidoistaan. Teoksesta välittyy elämän synty, maailman monimuotoisuus, inhimillisyys, väkivalta, kirkon asenteiden muutos tai muuttumattomuus ja Notre Damen kellonsoittaja.

Keskiajan mystiikasta kuoriutuu renessanssin humanismin kautta barokin uljaus. Teos ilmentää länsimaisen kulttuurin syntyä, enteilee jo esimodernin ajattelun syntyä, vastalausetta pysähtyneisyydelle.

Rajoittuneisuutta vastaan

Tässä esityksessä katsojan mielikuvitus saa lentää, kun musiikki lipuu vapaasti läpi aistien. Kyse on yksilönvapaudesta, vapaudesta valita. Vapaus liikkuu samassa hengessä kuin barokkisäveltäjä Claudio Monteverdin musiikki, johon Secunda Prattica viittaa, kun se asettuu vastakkain renessanssin kirkkomusiikin polyfonisuutta ja rajoittuneisuutta vastaan. Monteverdi väitti keksineensä musiikkiinsa lopullisen täydellisyyden nopeiden, vihaisten nuottien voimalla.

Myllynkivikaulukset, vauvanvaatteet, barokin koristeellisuus ja pakonomainen symmetria kuvastavat myös huumoria, sarkasmiakin. Stefan Lindfors on visualisoinut tanssiteoksen. Lopputulos on piirto- ja valonheittimineen paitsi viihdyttävä, myös tyylikäs. Esityksen värimaailma ja kuvallisuus jäävät mieleen päällimmäiseksi ja lopulta viimeiseksi. Mitään raflaavaa tai show-elementtejä esityksestä ei kuitenkaan voi etsiä.

Kytköksiä voi kuitenkin yrittää löytää. Tässä tapauksessa mieleen tulevat esimerkiksi Helge Riskulan grafiikantyöt Elämän vaiheet 1-6.

Pohja on kirkkomusiikissa ja oopperassa

Jussi-Pekka Nuton säveltämän musiikin lähtökohta on selvästi uskonnollisessa musiikissa, kuten länsimaisen musiikin historiassa yleisesti ottaen on. Musiikki pohjaa myös moniin oopperoihin. Hienovaraisia lainauksia saattaa tunnistaa. Tätä taustaa vasten musiikkia on helppo ymmärtää. Musiikin Nuto on tehnyt tietokoneella yhteistyönä äänisuunnittelija Jaakko Pimperin kanssa.

Secunda Prattica -tanssiteoksen nimen voisi suomentaa ’Toiseksi käytännöksi’. Teoksen kolme osaa ovat Senza Replica (Ilman kertausta), Con Spirito (Henkevästi) ja Colleto a Macina (Myllynkivikaulus). Teoksen eri osissa musiikki on erilaista.

Koreografi Mari Rosendahl on rakentanut kolminäytöksisen partituurin viidelle tanssijalle ja yhdelle höönteiselle. Kantaesitys juhlistaa Rosendahlin 30-vuotista taiteilijauraa ja on lähtölaukaus Tanssiteatteri MD:n 20-vuotisjuhlavuoteen 2017.

Salla Jalovaara

Kuva: Harri Hinkka

Secunda Prattica, Tanssiteatteri MD

Ensi-ilta 22.10.2016 Hällä-näyttämöllä, Hämeenkatu 25, Tampere

kesto 50 min

Esityksiä: 17.3., 18.3., 24.3., 26.3., 12.8. ja 13.8.2017

*

Ville Oinosen ja Samuli Roinisen tanssima duetto Secunda Pratticasta esitetään osana Tanssiteatteri MD:n ja Tampereen konservatorion ensimmäistä yhteistä esitysiltaa, joka kantaa nimeä 3 tulevaisuutta. Sen ensi-ilta on 23.3.2018 klo 19 Hällä-näyttämöllä.

*

Koreografia Mari Rosendahl

Visualisointi Stefan Lindfors

Sävellys Jussi-Pekka Nuto

Tanssi Suvi Eloranta, Elina Jakowleva, Joel Alalantela/Anniina Kumpuniemi, Ville Oinonen ja Samuli Roininen

Sopraano Suvi Eloranta

Valosuunnittelu Sari Mayer

Äänisuunnittelu Jaakko Pimperi

Teatteriteknikko Henri Puolitaival

Puvustus Mari Rosendahl ja Stefan Lindfors

Puvustuksen toteutus Osk Työhuone Hengari: Elina Vättö, Inka Hahto, Ella Kauppinen ja Sari Vaittinen

Kampaukset ja maskeeraus Pepina Granholm

Koreografin avustaja Sonja Pälli

www.tanssiteatterimd.fi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s